:"פרוייקט חונכות התנדבותי ב"בית-ירח

 

 

 

 

:מבוא

 

במהלך הלימודים מתקיימות לכל שכבה בבית-הספר, בנוסף לתכניות הלימודים הפורמאליות של 

משרד החינוך, פעילויות ייחודיות בנושאים חברתיים שמטרתן להכשיר את אזרחי העתיד

במדינת ישראל, לאפשר לתלמידים ללמוד את העקרונות ואת הערכים המאפיינים חברה

דמוקרטית-פלורליסטית ולהתנסות ביישומם בחיי היום-יום בבית-הספר ובכך לתרום לצמיחתו של .התלמיד כאדם אוטונומי, כחבר פעיל בקהילה וכאזרח איכפתי ומעורב בחברה

 

 

:הרציונל

בעמק הירדן קיימת קבוצת ילדים המתפקדים ברמה שונה של פיגור ומשולבים במסגרות

.חינוכיות מיוחדות, בהתאם לצורכיהם

,מדובר בילדים הלוקים בתסמונת דאון, בשיתוק מוחין, בניוון שרירים או בחריגות אחרת

ואשר הוגדרו על-ידי מערכת החינוך כזכאים להשתלב במוסדות חינוך שאינם כלולים במסגרת .החינוך הרגיל

הילדים הללו יוצאים מדי בוקר ללמוד במוסד החינוכי המיוחד ושבים אחר-הצהרים אל

.בית-ההורים

:משיחה שערכנו עם הוריהם לשם איתור הצרכים עלו הדברים הבאים

א.  היעדר מסגרת למפגש חברתי בשעות אחר-הצהרים של הילדים החריגים בינם לבין עצמם 

 ב. הכמיהה הקיימת אצל הילדים החריגים ליצירת קשר חברתי עם ילדים רגיל .ב

 ג. הצורך של ההורים במתן מסגרת חברתית לילדיהם בשעות אחר-הצהרים .ג 

 

המטרות

 

א. לטפח את כבוד האדם, שוויון ערך האדם והתחשבות בייחודי שבו

ב. להביא את התלמידים להתנסות בלקיחת אחריות, בקבלת אחריות ובגילוי יחס של אכפתיות .ומעורבות

ג. להביא ליישום נושא הסובלנות בבית-הספר

ד. לתרום באופן מעשי לטיפוח יחסי בית-הספר והקהילה

 

:מהלך העבודה

 

צוות ההיגוי של הפרוייקט הגיע למסקנה כי יש מקום ליצור ב"בית-ירח" מסגרת חברתית

בשעות אחר-הצהרים, שתהווה מרכז פעילות יצירתית לקבוצת ילדים חריגים מאזורנו ואשר .יפעלו בה תלמידים מתנדבים משכבה ט'

:שלבים בתהליך העבודה

א. בשנה"ל תשנ"ז הוחלט על פתיחת הפעילות במסגרת מצומצמת של יום בשבוע .

ב. סוכם על קליטת מספר מצומצם של ילדים חריגים בגילים מוגדרים מראש ()17-13.

ג. נעשתה פניה לאחראים על החינוך המיוחד בישובים, במטרה לעניין את משפחות הילדים .המתאימים לקריטריונים

ד. התקיימה בשכבה ט' פעילות חשיפה לנושא - צפייה בהצגה "בקצה השני של הבית"

ושיחה עם האחים דקל ועופר שיקרצי

ה. נעשה תהליך למידה במסגרת שעורי מחנך בנושא הסובלנות וקבלת השונה

ו. אותרה קבוצת המתנדבים משכבה ט'

ז. גובשה ע"י צוות ההיגוי תכנית הפעלה ותכניה

ח. נערך גיוס מדריכים מתנדבים

ט. נקבעו, בשיחה משותפת לצוות ההיגוי ולתלמידים המתנדבים, דרכי העבודה

י. ההפעלה מתקיימת החל מחודש אוקטובר 1996 ברציפות, אחת לשבוע

 

 

:תכני המפגשים ופירוט הפעילויות

 

,משחקי חברה, ציון חגים, שירה וריקודים, דרמה ותיאטרון בובות

.סיורים וטיולים, בישול והכנת מזון, פעילות גופנית, מוסיקה ויצירה